Når kunstneren møter barna: Viktigheten av nærvær og kommunikasjon

Innen kulturformidling til små barn er det mer enn bare eventyret, musikken og formen som betyr noe.
En vellykket konsertforestilling står og faller på kunstnerens evne til å skape en dyp og nærværende forbindelse med barna. Selvfølgelig er kvaliteten viktig, men kunstnerisk kvalitet alene er ikke nok når man står foran barn fra et til fem år.

En kunstner kan være så talentfull som hun vil, men det har ingen betydning hvis man ikke kan etablere en dyp kontakt med barna. Det handler om å se dem og møte dem akkurat der de er.

Barnehagene forteller ofte om besøk fra kunstnere som ikke har forstått dette grunnleggende prinsippet. Kunstnerne utfører sine verk og viser fantastiske ferdigheter, og forventer at barna skal være deres begeistrede publikum. Men barna trekker seg tilbake, begynner å distansere seg og utforske andre ting. Hvis man ikke klarer å forstå barna og entre deres verden kommunikasjonsmessig, risikerer man å miste dem. Oppmerksomheten deres går andre steder, og de skaper forstyrrelser eller begynner til og med å gråte.

Å stå foran en gruppe på 80 barn i alderen 1 til 6 år kan være et høyrisikoprosjekt. Det kan gå fra full entusiasme til kaos på et øyeblikk. Her i Barnas Musikkteater har vi derfor satt to like viktige krav til våre kunstnere: en høy kunstnerisk standard og innhold i forestillingen, og en sterk evne til å skape en dyp kontakt med en toåring. Det er toåringen som er målestokken for om vi har lykkes. Ettåringene er for små til å gjøre annet enn å sitte i stolene sine, med mindre man skremmer dem, selvfølgelig. Tre- til femåringene kan man snakke med slik at de forstår hva man sier. Men toåringene? De utgjør det mest utfordrende publikummet i verden.

Så hva er nøkkelen til å lykkes med denne fantastiske og krevende oppgaven?

Det er nærvær og kommunikasjon. Kunstnere som jobber med barn må kunne levere fra «scenen» på en måte som gjør at de inntar barnas verden med åpenhet og forståelse. De må kunne lytte til barnas behov og tolke de non-verbale signalene. Å skape en trygg og innbydende atmosfære er essensielt for å engasjere barna.

Når kunstneren møter barna, er det i denne magiske kommunikasjonen at underverket skjer. Det er her barna åpner døren til sin egen fantasi og kreativitet, og det er her kunsten blir et verktøy for å utvide deres perspektiv og skape uforglemmelige øyeblikk.

Sonia Loinsworth er sanger, musiker, komponist, forfatter og seriegründer. Hun driver Barnas Musikkteater som er Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen, og har gjennomført mer enn 1000 konserter til barnehagen siden 2015.