Når kunstneren møter barna: Viktigheten av nærvær og kommunikasjon

Innen kulturformidling til små barn er det mer enn bare eventyret, musikken og formen som betyr noe.
En vellykket konsertforestilling står og faller på kunstnerens evne til å skape en dyp og nærværende forbindelse med barna. Selvfølgelig er kvaliteten viktig, men kunstnerisk kvalitet alene er ikke nok når man står foran barn fra et til fem år.

En kunstner kan være så talentfull som hun vil, men det har ingen betydning hvis man ikke kan etablere en dyp kontakt med barna. Det handler om å se dem og møte dem akkurat der de er.

Barnehagene forteller ofte om besøk fra kunstnere som ikke har forstått dette grunnleggende prinsippet. Kunstnerne utfører sine verk og viser fantastiske ferdigheter, og forventer at barna skal være deres begeistrede publikum. Men barna trekker seg tilbake, begynner å distansere seg og utforske andre ting. Hvis man ikke klarer å forstå barna og entre deres verden kommunikasjonsmessig, risikerer man å miste dem. Oppmerksomheten deres går andre steder, og de skaper forstyrrelser eller begynner til og med å gråte.

Å stå foran en gruppe på 80 barn i alderen 1 til 6 år kan være et høyrisikoprosjekt. Det kan gå fra full entusiasme til kaos på et øyeblikk. Her i Barnas Musikkteater har vi derfor satt to like viktige krav til våre kunstnere: en høy kunstnerisk standard og innhold i forestillingen, og en sterk evne til å skape en dyp kontakt med en toåring. Det er toåringen som er målestokken for om vi har lykkes. Ettåringene er for små til å gjøre annet enn å sitte i stolene sine, med mindre man skremmer dem, selvfølgelig. Tre- til femåringene kan man snakke med slik at de forstår hva man sier. Men toåringene? De utgjør det mest utfordrende publikummet i verden.

Så hva er nøkkelen til å lykkes med denne fantastiske og krevende oppgaven?

Det er nærvær og kommunikasjon. Kunstnere som jobber med barn må kunne levere fra «scenen» på en måte som gjør at de inntar barnas verden med åpenhet og forståelse. De må kunne lytte til barnas behov og tolke de non-verbale signalene. Å skape en trygg og innbydende atmosfære er essensielt for å engasjere barna.

Når kunstneren møter barna, er det i denne magiske kommunikasjonen at underverket skjer. Det er her barna åpner døren til sin egen fantasi og kreativitet, og det er her kunsten blir et verktøy for å utvide deres perspektiv og skape uforglemmelige øyeblikk.

Sonia Loinsworth er sanger, musiker, komponist, forfatter og seriegründer. Hun driver Barnas Musikkteater som er Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen, og har gjennomført mer enn 1000 konserter til barnehagen siden 2015.

Ville Fugler: Et magisk eventyr basert på rom-befolkningens sagn til barnehager i Norge

Forestillingen "Ville Fugler" tar barna med på en fargerik og livlig reise tilbake til en tid der sigøynere var ville fugler som svevde fritt i himmelen. Inspirert av et gammelt sigøyner-eventyr, inviterer kunstneren Cecile Joseph publikum inn i en verden av musikk, dans og fantastiske kostymer.

Historien begynner med sigøynernes bekymringsløse liv som ville fugler, men alt forandrer seg da de ser noe som fascinerer dem på jorden. De bestemmer seg for å komme nærmere for å utforske, og der møter de tamme fugler pyntet i strålende kostymer og juvelbelagte smykker. Fasinert av det de ser, blir de tiltrukket og bestemmer seg for å bli. De lærer seg å danse med kostymene og smykkene, men oppdager snart at de har mistet evnen til å fly høyt.

Gjennom Ceciles kunstneriske uttrykk blir historien levendegjort, og barna blir tatt med på en reise fylt av rytmiske danser og livlige kostymer. Forestillingen vekker til live musikken, dansen og verdiene til sigøynerfolket, som er nomader forelsket i frihet og store åpne rom. Barna blir ikke bare tilskuere, men aktive deltakere som blir invitert til å danse sammen med Cecile og oppleve den magiske feiringen.

Cecile Joseph er en talentfull kunstner, opprinnelig fra Frankrike og bosatt i Paris.
Hun har en imponerende dansebakgrunn og er trent i jazzdans både i New York og Frankrike av Matt Mattox. Som tenåring ble hun med i hans selskap og har siden strålt som solist i selskapet Romano Atmo i over 10 år. Cécile er også en dyktig koreograf og har vært en sentral deltaker i flere anerkjente musikk- og dans orkester i denne stilarten.

Forestillingen tar oss med tilbake til en magisk tid, inspirert av et gammelt sigøyner-eventyr.

Historien forteller om sigøynernes tidligere liv som ville fugler, fritt svevende i himmelen. Men alt endret seg den dagen de så noe fascinerende på jorden og bestemte seg for å utforske nærmere. De møtte tamme fugler, pyntet i strålende kostymer og juvelbelagte smykker. Fascinerte av det de så, ble de ville fuglene tiltrukket og ble en del av menneskenes verden. De lærte seg å danse med kostymene og smykkene, men da tiden kom for å fly tilbake til sydligere strøk, var de fanget av de tunge klærne og juvelene. De mistet evnen til å fly høyt.

Gjennom Ceciles kunstneriske uttrykk vil vi bli tatt med på en reise gjennom tradisjonell dans, livlige kostymer og en musikkglede som smitter over på både små og store. Historien vil vekke til live musikken, dansen og de verdifulle elementene i sigøynerkulturen, som er fylt med kjærlighet til frihet og store åpne rom. Gjennom fargerik dans og fantasifulle kostymer vil barna bli inviteres til å delta i denne festlige feiringen.

Barna i barnehager over hele Norge har allerede hatt gleden av å oppleve "Ville Fugler". Tilbakemeldingene har vært strålende, og vi ønsker å takke alle barnehagene som har deltatt og gitt oss verdifull tilbakemelding. Forestillingen har vært en magisk fest av musikk, dans og farger, og barna har aktivt deltatt og latt seg rive med av Ceciles bevegelser og musikkglede.

Her er noen av tilbakemeldingene vi har fått:

  • "Takk til Cécile for et fantastisk musikkteater: en fest i musikk, dans og farger. Barna (3-6 år gamle) danset med, smilte, pekte og kopierte dansebevegelsene til Cécile. Hennes dans og musikkglede smittet over på oss. Jeg vil gjemme dette sigøynereventyret i mitt hjerte!" - Slettheia Barnehage, Kristiansand.

  • "Fin blanding mellom forestilling og interaksjon. Fengende, fine bevegelser. Vi ble dratt inn i historien. Veldig fint visuelt, og spennende å se på. Det var en annerledes opplevelse. Vi var veldig fornøyd med forestillingen." - Tunballen Barnehage, Kristiansand.

  • "En nydelig forestilling! Barna fulgte godt med.
    Passet godt for alle barna i barnehagen. Fint at det både er observasjon og deltagelse. En vakker historie, og en meget, meget dyktig historieforteller gjennom dansen." - Klosterskogen Barnehage, Skien.

  • "Tusen takk for et vakkert og underholdende show!
    Barnas satt som tente lys, og vi er kjempetakknemlige for et flott kulturelt innslag av høy kvalitet. Dette kan vi jobbe videre med." - Hausland Barnehage, Fevik.

Vi er glade for å se hvordan "Ville Fugler" har berørt barna og skapt uforglemmelige øyeblikk i barnehagene. Det er vår glede å kunne tilby denne kulturelle opplevelsen, og vi ser frem til å dele den med flere barn og barnehager over hele Norge.

Book denne forestillingen til barnehager på østlandet til høsten

Vårens turnè til barnehagene starter om noen dager!

Vi danser kanossagang mellom pandemiens luner og myndighetens restriksjoner, og arrangerer forestillinger for barn med den fantastiske ballettdanseren Julie Schartum Dokken.

Barnehager på gult nivå i Oslo og omegn får 24 forestillinger i Januar.

Kulturopplevelser er ikke et krydder på toppen av det normale liv. Det er for mange en helt essensiell del av livet, og vi fortsetter derfor å gi barna noe av det beste vi kan tilby, så lenge det overhodet er mulig.

Vi gleder oss til å begeistre barna i medlemsbarnehagene med flere ulike produksjoner denne våren, og kommer snart også med noen forestillinger til kulturhusene.

Vi ses snart! :-)

Nye internasjonale sirkusartister til Barnas Musikkteater

Disse to fantastiske sirkuskunstnerne turnerer til norske barn våren 2022. Rémi Lebocey fra Frankrike og Paula Pinto fra Uruguay, som begge bor i Barcelona.

"Den levende dukken er historien om to spesielle karakterer som møtes ved en tilfeldighet på et støvete loft.

En jente med mye gnist vil tillate magi å finne sted når hun finner en spesiell boks som inneholder en utrolig leke.

Med dem vil publikum kunne være en del av deres spill og prestasjoner.

Paula leker på rommet/loftet sitt.

Hun drømmer om å bli en stjerne og begynner et imaginært show når hun blir avbrutt av en lyd som kommer fra en boks, forhåpentligvis full av overraskelser. Paula er nysgjerrig og spontan og kan ikke motstå fristelsen til å se nærmere på det. Hun vil etter hvert oppdage mange leker i tillegg til et leketøy i ekte størrelse (Remi).

Denne leken er magisk, og Paula innser at han spiller musikk når hun danser. "

Forestillingen kommer til en del av medlemsbarnehagene våren 2022, og til resten i barnehageåret 2022/2023. Vi skaper også rom for noen åpne enkeltforestillinger. Gled dere!

Les mer om forestillingen her:

https://www.barnasmusikkteater.no/den-levende-dukken

"Den magiske klangen" på turnè til medlemsbarnehagene i høst

Sonia Loinsworth i konsertforestillingen “Den magiske klangen”.

Medlemsbarnehagene får i høst besøk av konsertforestillingen “Den magiske klangen”.

Det er fantastisk å være tilbake og kunne spille forestillinger igjen etter den lange pausen under pandemien. Barna sitter som tente lys under forestillingen, og det er stor glede både hos voksne og barn over å få kulturopplevelser til barnehagen igjen.

Medlemsbarnehagene i heler landet mellom Trondheim og Kristiansand får besøk.
Til våren får mange av barnehagene “Danseprinsessen” av ballettdanseren Julie Schartum Dokken på besøk.
Det er fantastisk å være i gang igjen!

Medlemskapet for neste barnehageår åpner i Januar 2022.

Barnas Musikkteater starter opp igjen etter pandemien

BarnasMusikkTeater.png

Dagens gledelige nyhet om at samfunnet endelig åpner igjen etter pandemien, gjør det mulig for oss å fortelle at vi stabler Barnas Musikkteater på bena igjen, og gleder oss til å formidle gode konserter og forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet til barnehagen.

Vi har dokumentert bredt hvordan Kulturdepartementets ekskludering av tilbydere av forestillinger til barnehagen fra kompensasjonsordningen under pandemien gjorde det umulig for Barnas Musikkteater å drive videre. Vi avlyste samlet 680 forestillinger uten noen form for kompensasjon.

Idag starter vi opp igjen under samme merkevarenavn - Barnas Musikkteater - men driver det fra SONO AS.

Vi er de samme menneskene som står bak, og vil levere forestillinger og konserter av samme høye kvalitet som vi gjorde før pandemien.

En del av medlemsbarnehagene fikk aldri forestillingene de betalte for under pandemien.
Vi arbeider nå med å finne en minnelig løsning på dette, slik at vi kan fortsette samme etter pandemien.

Alle kunstnerne våre gleder seg til å møte dere og barna ute i barnehagene igjen!

Julie1.jpg

Statlig monopol i formidling av barnekultur

SoniaCrystals2017-3-kopi 2.jpg

Hvert år forsvinner penger som skulle gått til kulturopplevelser for barn til administrasjon og unødig byråkrati. Samtidig strupes aktører som klarer å drive kulturformidling på en kostnadseffektiv måte.

12. mars kunne Scenekunst.no melde at Barnas Musikkteater er konkurs, etter å ha vært Norges største leverandør av scenekunst til barnehagebarn siden 2015. Den direkte årsaken er at Barnas Musikkteater har vært utelukket fra kompensasjonsordningen for koronautsatte bedrifter. I en generell kommentar sier Kulturdepartementets statssekretær Gunhild Berge Stang at ordningen ikke treffer alle like godt. Hun presiserer at for å motta kompensasjon må et arrangement ha vært åpent for allmennheten og gjentar med dette et av ankepunktene jeg, i kraft av å være leder av Barnas Musikkteater, tidligere hadde rettet mot ordningen. Ingen ansvarlig barnehageleder ville valgt å ta med en gruppe barn til et eksternt, billettert arrangement. Kulturdepartementet valgte altså å ekskludere barnehagebarn fra muligheten til å oppleve kultur under pandemien.

Les hele artikkelen på Scenekunst.no

Julie mottar Oslo Kommunes talentstipend til utvikling av forestillingen DANSEPRINSESSEN

Julie8.jpg

Vår fantastiske nye danser Julie Schartum Dokken har vunnet Oslo Kommunes Talentstipend til utvikling av forestillingen DANSEPRINSESSEN for Barnas Musikkteater. Gratulerer!

Julie er klassisk ballettdanser, utdannet fra kunsthøyskolen i Oslo, og blir en av Barnas Musikkteater’s hovedartister i barnehageåret 2021.

Hennes nye forestilling "DANSEPRINSESSEN" kommer på turnè til store deler av Norge i 2021.

Julie har danset hele sitt liv, og har i en ung alder nådd å fullføre både Bachelor og en etterutdanning i klassisk ballett. Hun har hatt en aktiv yrkeskarrière i mange år som danser, koreograf og underviser for barn helt ned i 2 års alder, samt for unge voksne i klassisk ballett.

Hun representerte blant annet Norge i Eurovision Young Dancers i 2013, som 18-åring, noe som tilsvarer Eurovision Song Contest bare for dansere.

Her er det bare å begynne å glede seg!

Foto: Nikoline Foto

80 Koronatilpassede forestillinger før nyttår

Solfrid Molland i forestillingen “Musikken er mitt hjemland”.  Foto: Hielke Gerritse

Solfrid Molland i forestillingen “Musikken er mitt hjemland”. Foto: Hielke Gerritse

Barnas Musikkteater mottar 360.000 kroner fra Norsk Kulturråd til gjennomføring av til sammen 80 koronatilpassede konserter og forestillinger for barn før jul - 65 av dem på Sørlandet.

– Etter ni måneder uten aktivitet grunnet korona-pandemien er det utrolig godt å være i gang igjen, sier Sonia Loinsworth, sanger, leder og eier av Barnas Musikkteater.

– Vi har arbeidet intensivt opp mot Kulturdepartementet for å få støtte til koronatilpassede forestillinger for barn, og har nå fått en mulighet gjennom Kulturrådets Stimuleringsordning.

Den Magiske Klangen

Forestillingen Den Magiske Klangen med Loinsworth spilles med 40 konserter, og Solfrid Mollands “Musikken er mitt hjemland” med 15 konserter.

Forestillingen bygger på fortellingen om spillemannen som går fra dør til dør og banker på, for å få noe mat og drikke. De som slipper ham inn, får en fantastisk musikkopplevelse idet han trekker opp usynlige instrumenter av ryggsekken.

Loinsworth synger og spiller på fløyte, xylofon og syngeskåler i forestillingen, og tryller frem magiske og usynlige instrumenter sammen med barna, som de lærer å spille på, sammen med sangen.

Temaet bygges opp som en musikalsk-fortellermessig forestilling. Den bygger på fortellingen og musikkens arketypiske kraft, slik eventyrene har gjort til alle tider.

Bringer kulturer sammen

“Musikken er mitt hjemland” er en konsert til barnehagen der Solfrid Molland inviterer til en spennende reise til en liten musikerlandsby i Romania. Her synger og spiller Molland.

Hun har reist som gatemusiker i Europa hvor hun komponerte musikk og lærte sigøynersanger av rom-musikere hun møtte. Molland inviterer med på en spennende reise til en liten musikerlandsby i Romania. Barna i landsbyen lærer å danse og spille fra de er små. Og om kvelden når det blir mørkt er det ingen som ser på TV. I stedet lager voksne og barn et lite bål utenfor huset som de setter seg rundt.

– Dette er en konsert om et møte mellom det norske og det rumenske, som viser musikkens kraft til å bringe mennesker sammen uansett hvilket språk man snakker, og hvilket hjemland man har, forteller Loinsworth.

Finn billettene her

"Danseprinsessen" - ny forestilling med ballettdanseren Julie kommer våren 2021

Danseren Julie Schartum Dokken     Foto: Nikoline Foto

Danseren Julie Schartum Dokken Foto: Nikoline Foto

Danseprinsessen er en ny danseforestilling fra Barnas Musikkteater, utarbeidet og fremført av den klassiske ballettdanseren Julie Schartum Dokken.

Forestillingen bygges rundt den klassiske fortellingen om det kreative barnet som nektes adgang til sitt eget talent, for å bli en fornuftig voksen som passer inn i en form bestemt av noen andre. Barna inndras med enkle dansebevegelser underveis, og blir selv en del av historien.  Danseprinsessen blir en av Barnas Musikkteater’s hovedforestillinger i 2021, og skal spilles 180 ganger i norske barnehager. 30 av dem spilles på Sørlandet.

– Vi krysser fingrene for at korona-vaksinen kommer snart slik at vi kan spille som normalt i barnehagene. I mellomtiden må Julie spille koronatilpassede forestillinger for små barnegrupper av gangen, forteller Sonia Loinsworth, sanger, leder og eier av Barnas Musikkteater.

Dette er handlingen

Loinsworth forklarer hva forestillingen omhandler:

– Eventyret spiller rundt lille Lotte, en pike på 5 år som så gjerne vil danse. Hun danser alltid og uansett hva hun gjør. Når hun rydder danser hun rundt med dokkene sine, og når hun går tur med familien, danser og skipper hun langs stien. En dag Lotte er ute hører hun musikk i det fjerne. Hun gjemmer seg for de voksne og løper av sted for å finne ut av hvor musikken kommer fra. Ut av et vindu i en skolebygning strømmer musikken, og hun må stå på tå for å se inn. Der inne ser hun fantastiske ting. Store barn som danser høyt opp på tå med struttende rosa skjørt og lange grasiøse bevegelser. Lotte springer hjem og ber om å få danse. Det kommer ikke på tale. Mamma og pappa er strenge, og vil at Lotte skal gjøre fornuftige ting med sitt liv. Vendepunktet kommer når danselæreren inviterer henne inn, og ser hvor talentfull hun er.

Les mer her

Konkurransevridning i statens favør - ny bok!

Konkurransevridning.gif

Kulturdepartementets plan om å innlemme barnehagebarn i den statlige ordningen Den Kulturelle Skolesekken, vil sette kroken i døren for kunstnerdrevne bedrifter som leverer forestillinger til barnehagen.

Når det offentlige tilbudet koster mer enn det dobbelte av det private per kulturopplevelse per barn, på skattebetalernes regning, blir situasjonen absurd.

Venstre har i en lengre periode ønsket å innlemme barnehagene i det nasjonale prosjektet Den Kulturelle Skolesekken, som forvaltes av Kulturtanken. Dette var intensjonen under forrige kulturminister Trine Schei Grande, og er en uttalt strategi fra Kulturdepartementets side under nåværende kulturminister Abid Raja.

Den dagen dette blir virkelighet, går samtlige frittstående tilbydere av kulturopplevelser for barn konkurs. Man kan ikke selge forestillinger til et marked som får dem gratis fra en annen tilbyder.

  

Sonia Loinsworth fra Barnas Musikkteater skrev i høst boken Konkurransevridning i statens favør.

Boken inneholder en grundig beskrivelse av situasjonen og hva som foregår i kulissene. Den kommer med et konstruktivt forslag til hvordan hele systemet kan endres, slik at dobbelt så mange barn kan få kulturopplevelser, uten at det koster statskassen en krone mer enn det gjør i dag. Den er fylt med flotte bilder av Barnas Musikkteaters kunstnere innen dans, balansekunst, sjonglering, akrobatikk og musikk.

 

Boken er sendt til samtlige personer innen Kultur, Næring og Oppvekst på Stortinget, til Næringsdepartementet, Kulturdepartementet, pressen, kunstnerorganisasjonene, og selges gjennom samtlige norske bokhandlere på nettet.

 

-       Denne situasjonen har vært tydelig for oss siden høsten 2018, forteller Sonia Loinsworth, eier, leder, sanger og underviser i Barnas Musikkteater.

-       Vi har arbeidet inn mot Kulturdepartementet angående denne situasjonen siden da, både på egen hånd og med støtte fra Forbundslederen i Creo, Norges største kunstnerforbund, men får ingen svar fra Kulturdepartementet.

 

Norges største tilbyder

Barnas Musikkteater har hatt en stor suksess, og har siden 2016 vært Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen. Det er paradoksalt at det støtteapparatet som er laget for å støtte kunsten i dette tilfellet virker motsatt, spesielt når deres program koster dobbelt så mye som vårt. Det er nok ikke intensjonen, men i praksis prioriteres kostnader til lønn til produsenter i fylkene og administrasjon langt høyere enn selve kunstopplevelsen på gulvet foran barna. Kunstnerne er freelance i Den Kulturelle Skolesekken, og må søke om nye turnèer hvert år. Kanskje får de 10 uker, kanskje 1, eventuelt ingen. Det skaper selvfølgelig en stor usikkerhet i kunstnerens arbeidsliv. Den som ikke aner hvor inntektene kommer fra neste halvår, lever under et konstant press. Samtidig sitter kulturprodusentene i fast stilling i det offentlige med god lønn og trygge, langsiktige avtaler, mens de forvalter turnèene.

Trygge arbeidsforhold

I Barnas Musikkteater sørger vi for langsiktige og trygge avtaler med våre kunstnere, utenom Korona-pandemien hvor det har vært pause for oss alle. De bestemmer selv hvor mye arbeid de ønsker for neste år, og så booker vi turnèer etter det. Det gir langsiktighet og trygghet for kunstnerne våre, og gjør det lettere for dem å fokusere all energien inn i selve produksjonen og turnèene.

 

Konkurransevridning

Barnas Musikkteater fikk 400 000 i Kommersialiseringsstøtte fra Innovasjon Norge i 2017. Som de fleste vet, er det å unngå konkurransevridning en forutsetning for å få midler fra Innovasjon Norge. Bedriftsidèen eller formidlingsmetoden skal være ny i markedet for å kunne motta støtte.

Innen kulturnæringen eksisterer ikke slike begreper, og Kulturdepartementet kan derfor etablere en statlig drevet ordning som over natten setter de kunstnerdrevne bedriftene i dette segmentet konkurs.
Hvis vi hadde drevet i et marked uten noen form for offentlig støtte, hadde vi når vaksinen endelig kommer, kunnet fortsette som Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen.

 

Boken er ute i alle norske bokhandlere på nett.

Ønsket med å publisere den har vært å få beslutningstagerne til å våkne opp. Vi er på vei mot en mer innovativ gründerkultur, der de statlige systemene må vike for langt mer kostnadseffektive og smarte måter å få gjort oppgavene på. Dette vil være å gå bakover i tid, til en foreldet ovenfra-og-ned modell der kunstnerne har veldig liten innflytelse og kun må ta til takke med det systemet Kulturdepartementet lager for dem. Det er ikke hensiktsmessig.

1,5 million kroner fra EU til et prosjekt for barn og unge av Rom-samfunnet i Romania

1.jpg

Barnas Musikkteater mottar 1,5 million kroner fra EU til et prosjekt for barn og unge av Roma-samfunnet i Transilvania, Romania.

De vil få forestillinger fra våre artister og bli trent i sang, musikk og mindfulness kombinert. 60 voksne fasilitatorer som har ukentlig kontakt med barna får omfattende undervisning innen kunstneriske uttrykksformer tilrettelagt for barn.

Prosjektet bruker kunstneriske uttrykk for å stimulere utvikling og oppmuntre kunstnerisk og teoretisk utdanning. Målet er å bruke verktøyene som en port inn til forlenget skolegang og senere høyere utdanning. 

EU har lyttet til forskning på feltet som viser at det er en direkte sammenheng mellom kreative og kunstneriske inntrykk og uttrykk i barndommen og skolemestring. Derfor brukes kunst- og kulturuttrykk bredt for å forhindre at ulike marginaliserte grupper faller utenfor. 

2.jpg

Digitale forestillinger i Koronaens tid

Coronavirus-2.jpg

Barnas Musikkteater har fulgt nøye med på utviklingen av smittevern i barnehagene tilknyttet Korona-pandemien, samt FHI’s retningslinjer.

Det planlegges i dag for gult nivå høsten 2020. Dette innebærer at barnehagene skal organisere barna i adskilte avdelinger, eller “kohorter” som retningslinjene kaller det.

Det vil derfor ikke være mulig å samle alle barnehagens barn på et rom, for en felles forestilling.


Digitale forestillinger

Vi vil gjennomføre digital innspilling av våre forestillinger og konserter i produksjoner av meget høy kvalitet som legges ut på Teachable, slik at dere kan se forestillingene på avdelingene sammen med barna i små grupper. 

Vi vil vektlegge de interaktive delene i forestillingene enda sterkere i det digitale formatet, slik at det kommer en merverdi ut av å se forestillingen igjen og igjen. Barna kan lære musikalsk lek med sangere og musikere, og motorisk lek med akrobatene og sjonglørene. 

Barna får oppleve mange konserter og forestillinger i stedet for kun èn eller to.

Skjermbilde 2020-06-18 kl. 16.36.39.png

I tillegg får barnehagen 10 nye videofilmer med undervisning i Sang og Musikk i Barnehagen, og et gratis kurs på Zoom i samme tema for de voksne i barnehagen.
Undervisnings videoene legges ut på Teachable sammen med resten av E-kurset.

Digitale forestillinger og konserter samt nye undervisnings-videoer vil være tilgjengelig fra begynnelsen av September.

Forestillinger for våren 2021 planlegges som normalt.

Gulli1a.jpg

Norsk Kulturråd bevilger Kr. 300 000 til forestillingen Gulli's Reise

Gulnigar Naman er trenet i tradisjonell kinesisk akrobatikk, og kombinerer dette med uttrykk fra Uyghurenes kulturtradisjon

Gulnigar Naman er trenet i tradisjonell kinesisk akrobatikk, og kombinerer dette med uttrykk fra Uyghurenes kulturtradisjon

Forestillingen skal spilles for 90 barnehager i Kristiansand og Skien, samt digitalt til barnehager over hele Norge.

Forestillingene er allerede del-finansiert av Sparebankstiftelsen SR-Bank.

Midlene fra Norsk Kulturråd gir full-finansiering, samtidig som alle barnehager som ønsker det i hele Norge får muligheten til å se forestillingen på nett.

Prosjektet er det første i sitt slag, med landsdekkende digital dekning til samtlige norske barnehager som ønsker det; og gir dermed en langsiktig løsning på en stor utfordring i Koronaens tid.

Regi: Theis Irgens

Digital produksjon: South Coast Creative v/ Tobias Hole Aasgaarden

GulliCollage.jpg

Forestillingen Gulli's Reise bygger på en fortelling om Gulli som ble tatt av virvelvinden i Urumqi og ført til Norge.

Beskyttet av rockeringene kunne hun reise gjennom luften uten å bli skadet eller falle ned, og fly som en sky gjennom luften. 

 

Hun ble forfulgt i Urumqi av noen skumle menn som ville ta fra henne den indre flammen. Hun støtte på virvelvinden, som ville hjelpe henne til å kunne finne et trygt og godt sted hvor hun og rockeringene hennes kunne være. Eventyret spinnes rundt Gulli’s reise fra Urumqi til Norge, som hun forteller barna i enkle setninger selv, og som tilbake-spilles over høyttaler med en norsk fortellerstemme. Virvelvinden har noen kriterier for å ta henne med, og barna må hjelpe henne med å få til det han ber om, før hun kan bli med på reisen til Norge. 

 

Tematikk:

Mange barn i Norge har sett og flyktet fra grusomme hendelser. De går i barnehagen sammen med de andre barna der deres nye liv begynner, og samtidig bærer de på en helt annen virkelighet enn de fleste barn som er født og oppvokst i Norge, gjør. 

Denne forestillingen handler om å synliggjøre den virkeligheten mange flyktninger kommer fra i et format og innenfor et uttrykk som barn fra 3-5 år kan forstå og integrere, sammen med de voksne. Samtidig bygger den på eventyrets magiske kraft, gjennom å kontakte hjelperne og få indre superkrefter til å løfte seg ut av vanskelige situasjoner, og finne trøst og heling i det indre univers.  

Gulli arbeider med balansekunst, trylling, og opp mot 50 rockeringer samtidig i denne forestillingen. 

Gulli1.jpg

Tono sender ikke lenger regning til barnehagen

Skjermbilde 2019-08-27 kl. 08.34.33.png

Nyhet til barnehagen 20. Mai 2020:

Vi har vært i dialog med TONO, som har funnet en annen måte å løse avregningen på.
Det betyr i praksis at barnehagen ikke lenger mottar regning fra TONO for fremføring av tekst og musikk på forestillingene i barnehagen.

Når musikk fremføres offentlig skal de som skriver og eier musikken - opphaverne - ha gitt sin tillatelse til den som er ansvarlig for at musikken fremføres. Dette forvalter organisasjonen TONO på vegne av opphaverne.

Når vi spiller konserter i barnehagen, koster det noe for fremføringen av musikken og teksten, som har med komponist og tekstforfatter å gjøre. Dette går ikke til musikerne eller til Barnas Musikkteater, det går til de som har skrevet tekst og melodi til sangene vi fremfører.

Flere av barnehagene har vært frustrert over dette, fordi regningen på 671 kroner kommer i tillegg til det barnehagen allerede har betalt for forestillingen.

Vi har vært i dialog med TONO om dette over en lengre periode, og de har nå løst det på en måte som gjør at barnehagene ikke mottar regningen på vederlag for fremføringen.

Les mer om dette hos TONO

Ny artist i Barnas Musikkteater

Julie1.jpg

Julie Schartum Dokken er klassisk ballettdanser, utdannet fra kunsthøyskolen i Oslo, og er en av Barnas Musikkteater's hovedartister i barnehageåret 2020-2021.

Hun har danset hele sitt liv, og har i en ung alder nådd å fullføre både Bachelor og en etterutdanning i klassisk ballett. Hun har hatt en aktiv yrkeskarrière i mange år som danser, koreograf og underviser for barn helt ned i 2 års alder, samt for unge voksne i klassisk ballett. Hun arbeider som freelancer og har deltatt i mange danseproduksjoner innen et bredt kunstnerisk spekter.

Julie representerte Norge i Eurovision Young Dancers i 2013, som 18-åring.
(Det er som Eurovision Song Contest…. for dansere!)

Julie holder et høyt nivå i klassisk ballett på tåspiss-sko, moderne dans, og gjør også andre genre-uttrykk. Hun skaper i disse dager en vakker og spennende danseforestilling bygget på et nyskrevet eventyr for Barnas Musikkteater.

Vi gleder oss over å ha fått en ekte danseprinsesse i staben! Heldige små barn! 😊🙌
📸Gene Schiavone

Barnas Musikkteater fyller 5 år!

Balansekunstneren Gulli, Sjongløren Diego, Musikerene og sangeren Solfrid, og musikeren og sangeren Sonia. Alle foto: Hielke Gerritse

Balansekunstneren Gulli, Sjongløren Diego, Musikerene og sangeren Solfrid, og musikeren og sangeren Sonia. Alle foto: Hielke Gerritse

9 artister har spilt 2300 forestillinger for 130 000 barn mellom Mandal og Tromsø. Støttet av en lang rekke fond har vi kunnet spille forestillinger og konserter, bygge opp et E-læringsprogram innen sang og musikk for de voksne, initiere et forskningsprosjekt, og stadig utvikle nye forestillinger og nye måter å presentere dem på.

Det har vært opp- og nedturer, prosjekter og ansettelser som gikk galt, og mange fantastiske samarbeidsprosjekter og -partnere, samt en uendelig strøm av nye idèer og samarbeid.



Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen.

Lyden av latter fra 130 000 barnestemmer, et hav av kjærlighet og glede i utvekslingen mellom «scene» og sal, noen øyeblikk og noen smil som aldri vil forsvinne fra netthinnen.
 

Takk til alle som har bidratt til å bygge denne flotte bedriften både foran og bak «scenen», og takk til kunstnerne som gir og gir fantastiske opplevelser og trollbinder de små barna 500 ganger hvert år.
 

Takk til barnehagene over hele Norge for samarbeidet så langt!
Vi ser frem til nye eventyr med dere!
 

Hilsen alle Oss i Barnas Musikkteater 😊🧡🌹

barn.jpg

IRIS - ny konsertforestilling om migrasjon, folkevandring og kultursammensmeltning

SoniaTeaching2-2010-Shv.jpg

Sonia Loinsworth i Barnas Musikkteater har produsert en ny konsertforestilling om migrasjon, folkevandring og kultursammensmeltning for små barn.


IRIS er halvt menneske og halvt alv.


Hun flyr jorden rundt og hver kveld lander hun et nytt sted. Hun lytter til menneskenes sanger og fortellinger, og sparer alle sammen i hjertet sitt. Når barna skal sove trekker hun opp sanger fra helt andre deler av verden og synger dem i søvn. Spesielt de barna som er urolige og redde blir sunget i søvn av IRIS’ gyldne stemme.

I det siste har det skjedd uvanlige og merkelige ting….

Barn man før bare kunne se i telt mellom sanddynene i den arabiske ørkenen, på en tuk-tuk i Thailand eller på rismarkene i India, er nå å finne langt nord i de snedekkede land. Om natten hvisker noen av dem fortellinger om uhyrlige hendelser inn i IRIS sitt øre.

IRIS begynner å fly rundt der barna oppholder seg på dagtid. Hun må forstå hva det er som foregår. En av hennes magiske evner er at hun kan gjøre seg usynlig, slik at ingen andre enn barna ser henne.

Fra en tidligere konsert med Sonia Loinsworth i en barnehage. Foto: Heidi Ditlefsen

Fra en tidligere konsert med Sonia Loinsworth i en barnehage. Foto: Heidi Ditlefsen

Barna oppholder seg i små hus med mange små og noen større rom hele dagen. De leker, spiser, sover, danser og synger sammen i disse små husene.

I noen hus er det nesten bare lyse lugger og blå øyne, med noen få mørkhårete barn innimellom. Andre steder er hele verden samlet under ett tak.

Noe må forandres.

IRIS samler alle sangene og fortellingene hun har hørt gjennom århundrer i en stor, sort jerngryte og varmer dem opp over åpen ild. Sangene smelter ned i gryten og blander seg med hverandre, og ut trekker IRIS noen helt nye sanger der hver og en av dem har en liten bit av hele verden i seg.

Igjen flyr IRIS verden rundt og synger for små barn som skal sove. Men nå kommer ikke fortellingene og musikken fra et enkelt sted, nå er de blitt en blanding av alle steder, alle land, og alle kulturer.

- Forestillingen er bygget på alle møtene jeg har hatt med små barn i Norge på over 800 konserter i barnehager de siste årene, forteller Sonia Loinsworth.

Ofte er det som å se hele verden samlet i ett rom, og jeg tenker: det er de voksne som ikke er oppdatert. Kulturkollisjoner foregår mellom mennesker som ikke er vokst opp med hverandre.

For disse barna er det likegyldig om noen er sort, brun, hvit eller grønn; det handler om vennskap. Hvis det er konflikter, handler de om det de alltid handler: noen er snille og andre er dumme. Dette samspillet skal vi bygge på og støtte opp under. Fremmedfrykt foregår mot grupper av mennesker man ikke kjenner til. Når du har vokst opp med venner fra hele verden fra barnehagen av, ser dette samspillet helt annerledes ut.

Sonia Loinsworth har skrevet manus og musikk til den nye forestillingen, og spiller på krystallskåler av kvarts, xylofon, rytmeinstrumenter og C-fløyte. Foto: Hielke Gerritse

Sonia Loinsworth har skrevet manus og musikk til den nye forestillingen, og spiller på krystallskåler av kvarts, xylofon, rytmeinstrumenter og C-fløyte. Foto: Hielke Gerritse

Det er vakkert og tankevekkende å se grupper på 40 - 90 små mennesker i alle fargekulører som virkelig interagerer med hverandre; holder rundt hverandre, sitter og synger og ler og smiler og danser sammen med så mye hjertelig glede.

Hvis man ba voksne mennesker fra hele verden om å være sammen i de samme lokaler i 7-8 timer hver dag, hvor de ble tvunget til å løse konfliktene ved hjelp av kyndige fasilitatorer og ikke kunne rømme noe sted, hadde de problemene vi ser i voksensamfunnet i dag ikke vært mulige.

Mange av de problemene vi ser i voksensamfunnet i dag hadde ikke vært mulige hvis de hadde vokst opp sammen allerede fra ett års alder.

Man kunne frisette mye av de ressursene som går til motsetninger mellom mennesker politisk, økonomisk, PR-messig, og ikke minst på internett; til langt viktigere ting.

Vi har en global massiv oppgave foran oss som brenner: klimasituasjonen.

Jo bedre vi får mennesker fra ulike kulturer til å samarbeide i stedet for å sloss mot hverandre, jo bedre får vi samarbeidet om denne faretruende store oppgaven.

Disse barna er kanskje fylt 20 når klimaproblemene slår ut i full blomst, hvis det går i det tempoet forskerne advarer om i dag.

De skal være sterkere og de skal kunne samarbeide bedre enn noen generasjon før dem. Vi bidrar med noen dråper inn i deres livserfaring gjennom denne forestillingen.

Instrumenter.png

Barnas Musikkteater Mottar midler fra Forskningsrådet til forskning på musikk for livsmestring i Barnehagen

Children+music2.jpg

Barnas Musikkteater har mottatt 200 000 kroner i FOU-midler til forskningsprosjektet "Livsmestring i barnehagen".

Midlene kommer fra Forskningsrådet via Forskningsmobilisering Agder.

Prosjektet er et samarbeid med en selvstendig forsker og Universitetet i Agder.

Prosjektet skal undersøke om – og hvordan barns livsmestring kan forbedres ved hjelp av profesjonelle og tverrfaglige kunstuttrykk i barnehagen gjennom konsertforestillinger og gjennom e-opplæringsprogrammet «Sang og musikk i barnehagen». Målet med prosjektet er å undersøke effekten av - og dermed forbedringspotensialet som ligger i kurs og e-læring for de ansatte.

Det nye med dette prosjektet er at det forskes på nytten av å benytte et e-opplærings-program gitt av en profesjonell kunstner («teaching artist»), vurdert i relasjon til barns livsmestring.

Forskningen vil kunne avdekke hvilke utfordringer de ansatte møter i forhold til å ta i bruk selve programmet og det de lærer der og er avgjørende for å undersøke og avdekke hvilken effekt det faktisk har.

Vi gleder oss 😊🧡🌹